Společnost ASEKOL využívá Sensoneo Take-back řešení

Připravili jsme rozhovor s manažerkou logistiky společnosti ASEKOL Šárkou Kohákovou, ve kterém se dozvíte více o společnosti a jejích úkolech a činnostech, o důvodech zavedení take-back řešení a o samotných benefitech, které toto řešení společnosti přineslo.


Asekol v cislech

 

„Se Sensoneo spolupracujeme již pátý rok. Původní spolupráce začala přes senzory, protože jsme potřebovali sledovat výši zaplnění našich kontejnerů kvůli svozové logistice.”

- Šárka Koháková, manažerka logistiky společnosti ASEKOL


Kdo vlastně Asekol je a čemu se věnuje?

Asekol je celostátní sběrový systém odběru elektrozařízení. Zajišťuje kompletní sběr, dopravu a recyklaci opotřebovaných a vyřazených elektrospotřebičů. Naše služby využívají výrobci a dovozci elektrozařízení, úzce spolupracujeme s městy a obcemi, prodejci, servisy, obchodními řetězci, ale také se svozovými společnostmi a zpracovateli elektrozařízení. Rozsahem našich služeb je Asekol jedničkou v České republice. ASEKOL má na většině sběrných míst umístěny sběrné nádoby, které umožňují sběrným místům konsolidovat sesbíraná elektrozařízení. Některé tyto nádoby jsou statické, určené pouze pro sběr elektrozařízení, jiné jsou mobilní a slouží zároveň i pro přepravu sesbíraných elektro zařízení. Naše sběrná síť patří k těm nejkomplexnějším v zemi.

Co si vaši partneři na vás nejvíce cení?

Naší silnou stránkou je systémovost celého procesu, včasné vyřizování objednávek, online komunikace se zákazníky. Máme zasmluvněné desítky dopravních společností, které zajišťují organizaci svozu napříč celou republikou. V rámci Česka působíme ve 14 svozových oblastech, takže pokrýváme široké území a v tom jsme unikátní.

Jaké nejdůležitější úkoly plníte?

Každý subjekt, který s námi spolupracuje, sleduje své dílčí cíle a vnímá naše služby přes tuto optiku. Z pohledu dopravců jde především o včasné plnění svozu, aby nedocházelo k prodlením při vyřizování objednávek sběrných míst. Z pohledu zpracovatelů jde o zajištění řádného zpracování předaného materiálu, dostatečné materiálové využití, poskytnutí korektních výkazů o zpracování. Naše nejzásadnější úloha je naplňovat zákonnou povinnost vysbírat elektrozařízení v objemu 65 procent z výrobků uvedených na trh za poslední tři roky. V roce 2021 společnost shromáždila celkem 44 580 tun elektrozařízení.

Co je typické pro vaše každodenní činnosti?

Specialitou Asekolu a nezbytnou podmínkou pro to, aby naše fungování bylo efektivní, je práce s daty v čase. Největší dynamika probíhá v rámci dopravy. Po celé republice máme v rámci naší sítě aktuálně přibližně 22.000 sběrných míst – kde počítáme i kontejnery – a několik desítek zpracovatelských center. Dopravce máme rozděleno do několika kategorií. Část z nich zajišťuje regionální dopravu, tedy svoz elektrozařízení ze sběrných dvorů a z ostatních sběrných míst na základě objednávek, které do systému zadávají sběrná místa. Spolupracujeme také s dopravci, resp. svozovými společnostmi, které se věnují sběru stacionárních kontejnerů a využívají vozidla s hydraulickou rukou. Potom jěšte máme dopravců pro tzv. . ad-hoc požadavky, jako například svoz velkoobjemných kontejnerů.


Asekol se rozhodl transformovat způsob svého fungování prostřednictvím řešení Take-Back, které jste postupně zavedli. Proč jste ho potřebovali?

Naším záměrem bylo v maximální možné míře digitalizovat data a všechny procesy. Jak jsem řekla, práce s daty v čase a propojení procesů jsou naše klíčové operace. Korektnost dat je pro nás absolutní alfa a omega. Komunikační nástroj ISA (což je náš interní název pro řešení), který pracuje s daty v čase online, je pro Asekol nejen krokem vpřed, ale pomáhá nám být také maximálně efektivní v tom, co děláme.

Co si pod tím řešením vlastně představit?

Jedná se o informační systém, který pracuje s daty v čase online. Vstupují do něj všichni naši partneři přes webové rozhraní a zadávají tam svá data. Systém obsahuje objednávkový modul, do kterého vstupují zástupci sběrných míst. Dále dispečerský nebo dopravní modul, který zajišťuje organizaci dopravy, naplánování tras a vyřízení objednávek od převzetí ze sběrného místa až po předání ve zpracovatelském centru. Modul Překladiště je zaměřen na monitorování příjmu a výdeje materiálu. V realitě máme takových překladišť několik, má to velký vliv na zefektivnění celé dopravy. Na překladištích dochází ke konsolidaci určitých druhů materiálů a podle toho jsou následně nasměrovány ke konkrétním zpracovatelům. Samozřejmě, v neposlední řadě je součástí systému i modul Zpracovatelské centrum, kde se přijímají objednávky od dopravců, potvrzuje hmotnost přijatého materiálu i jeho zpracování.

Asekol

Jak vám tento systém reálně změnil život?

Díky nasazení tohoto řešení došlo například ke změnám ve struktuře oddělení. Jednotlivé dílčí úseky se výrazně propojily. Jako příklad můžeme uvést pozici dispečera dispečera – kolegu, který zajišťuje regionální dopravu. To je doprava, která je vázána na smluvní jednotkové ceny a napojena přímo na ceníky. Zajišťuje se na základě objednávek a běží víceméně automaticky. Dopravci objednávky dostávají podle svozové oblasti, kterou si vysoutěžili. A na základě těch zrealizovaných objednávek dochází k automatickému zúčtování. Na druhou stranu realizujeme i ty zmiňované „ad-hoc dopravy“, které se konají nárazově. Týkají se především velkoobjemných kontejnerů a svozu z mezipřekladišť. Díky Take-back systému dochází v rámci dopravy k propojení těchto dvou typů dopravy a jejich vzájemné spolupráci, resp. integraci.


 
Sensoneo - Jaroslav Galáš
 

„Automatizace dopravy a logistiky je rozhodně nejkomplexnější součástí celého řešení. Jakmile sběrná místa vytvoří objednávku na dopravu, požadavek se dostává ke všem oprávněným dopravcům pro daný druh materiálu. Nabídku tedy vidí jen ti dopravci, kteří jsou na materiál autorizováni. Následně se nástroj chová jako „marketplace“ – čili se uplatňuje pravidlo „první přijde, první bere,“ doplnil praktickou funkcionalitu nástroje Jaroslav Galáš, CPO společnosti Sensoneo, a pokračuje:

Celkově máme pro systém zpětného odběru připraveny 3 mobilní aplikace, které jsou si designem a strukturou velmi podobné, ale každá má jiné funkcionality.


1._APLIKACE PRO ŠOFÉRY

Nejkomplexnější z nich je řidičská aplikace pro dopravce. Po schválení objednávek systém dopravci automaticky nabídne místa, kam materiál může zavézt. Ten si vybere z nabídnutých volných termínů a systém poté vytvoří a naplánuje trasu, kterou dopravce schválí. Šofér ji následně vidí v aplikaci v mobilním telefonu, kde si ji rozklikne a postupně realizuje. Na konci v rámci vykládky jízdu ukončí a materiál převezme zpracovatel. Aplikace však má několik funkcionalit s přidanou hodnotou nejen pro dopravce, ale i sběrná místa a samotný ASEKOL.

Od momentu, kdy přišla do systému objednávka na svoz elektroodpadu až do momentu, kdy po objednávku přijede řidič, aby ji vyzvedl, může uběhnout několik dní. To znamená, že mezitím se na daném místě může vytvořit nová objednávka, jelikož se na sběrném místě opět nahromadilo velké množství elektroodpadu. System a aplikace umožňují řidiči to, aby v reálném čase, kdy už je fyzicky na daném sběrném místě, mohl souhlasit a přijal i tuto novou objednávku, v případě, že má v autě stále dostatečnou kapacitu. Tuto novou objednávku si tak umí připojit do trasy, která aktuálně probíhá.

Další důležitou funkcionalitou řidičské appky je feedback ohledně poškození nebo nedostupnosti sběrného místa. Pokud například řidič přijede na sběrné místo a kontejner byl poškozen, zablokován nebo řidič neměl přístup do areálu – má možnost to v aplikaci reportovat a zároveň k feedbacku přidat i fotografie.

Mobilní aplikace pro řidiče zároveň umožňuje vyřizování objednávek pro servis a údržbu nádob. Není to tedy jen o objednávkách, které slouží k odvozu elektroodpadu, ale jsou to i objednávky, které slouží k opravám nádob, přistavení nových nádob nebo sejmutí nádoby, v případě, že již skončila platnost sběrného místa nebo mu vypršela smlouva.

Asekol a Sensoneo

2. APLIKACE PRO SKLADNÍKA

Další je aplikace pro skladníka, která je komplexností asi nejjednodušší, protože skladník jen roztřídí elektroodpad který přišel pomocí systému, který jej překonvertuje na skladové karty s kódy odpadů (podle toho zda jde například o baterie nebo televizory). Následně už jen odpad odváží a zadává hmotnosti do systému - v tomto momentě vzniká ta nejreálnější a nejpřesnější informace o hmotnosti shromážděného odpadu, protože sběrné místo a dopravce zadávali do systému jen odhadovanou hmotnost. Na konci skladník už jen potvrdí hmotnosti a tím je proces na překladišti nebo ve zpracovatelském centru ukončen.


3. APLIKACE PRO SBĚRNÁ MÍSTA

Mobilní aplikaci mají i sběrná místa – vytvoření objednávky na svoz elektroodpadu nemusí být provedeno pouze přes desktop a webovou aplikaci, ale lze to udělat i přes mobilní aplikaci, pokud to sběrným místům vyhovuje lépe.

Asekol

Pro samotné zaměstnance tedy jde o benefit v podobě zjednodušené práce, resp. zbavení se určitých manuálních úkolů?

Určitě. Díky aplikacím, které jsou na systém napojeny, jsme schopni získávat aktuální data přímo z terénu v reálném čase. Např. dopravci nám zadávají naplněnost stacionárních kontejnerů do aplikace, rovněž informace o nakládce/vykládce. Mohou také reportovat jakékoli důležité informace z terénu. Bez těchto dat se k nám dostávaly tyto informace obtížně nebo se k nám nedostaly nikdy. Dnes tato data máme ihned.


Pro tebe osobně – ke které části řešení vnímáš jako nejzásadnější?

Správa nádob je extrémně komplexní úkol. Zahrnuje rozsáhlou agendu a je napojena na množství financí – jde o tisíce nádob, které používáme nejen ke sběru, ale i svozu. Potřebujeme vědět nejen jejich aktuální polohu, ale zaznamenávat také žádosti o přesuny, odebrání nebo instalace kontejnerů. Jedná se o důležitou a velkou část majetku, kterou musíme mít pod kontrolou. Na modul Nádobárna plánujeme napojit Správu škodných událostí. Naši regionální zástupci, kteří pracují v terénu, tam budou zadávat poškození a škodné události.


„Vnímám velký progres v tom, že celé naše oddělení funguje v jednom společném prostředí včetně externích dopravců. Je to velký krok vpřed a rozhodně jsme si vybrali dobře.”

- Šárka Koháková, manažerka logistiky a dopravy spoločnosti ASEKOL a.s.


Previous
Previous

Malta spouští zálohování jako první středomořská země s cílem zvýšit recyklaci z 20 na 90 %

Next
Next

Slovenský zálohový systém představili na odborné konferenci v Birminghamu