Sensoneo je hrdý dodavatel řídícího systému zálohování na Slovensku

1.ledna 2022 Slovensko spustilo očekávané zálohování plastových lahví a plechovek jako jedenáctá země Evropy a to v průbehů rekordních 10 měsíců, přičemž standardem jiných zemí je spustit takový systém za rok a půl až dva roky. Výrazně k tomu přispělo Sensoneo, jehož systém je centrálním nástrojem zálohového systému, kde se provádějí klíčové operace a integrují data všech zúčastněných stran.

Správce zálohovaní na Slovensku a Sensoneo

Nezisková organizace Správce zálohového systému, založená Ministerstvem životního prostředí SR, v březnu 2021 spustila implementační fázi, jejíž součástí bylo i výběrové řízení na dodavatele tohoto systému.

“Na dodavatele tohoto systému jsme měli vysoké nároky, které byly ještě znásobeny časovým tlakem. Potřebovali jsme spolehlivého a zodpovědného partnera, který je zkušený v oblasti IT a digitalizace, a současně zorientovaný na poli odpadového hospodářství. Potřebovali jsme vědět, že všechny tyto výzvy zvládne, podpoří nás v našich ambiciózních plánech a společně dokážeme zálohový systém úspěšně spustit,“

- Lucia Morvai, ředitelka Správce záloh pro vztahy s veřejností a komunikaci


Sensoneo ve výběru uspělo díky své expertíze v digitalizaci odpadů a referencím na obdobné rozsáhlé systémy, které dokázaly velkým, národně působícím recyklačním hráčům pomoci s automatizací a optimalizací jejich denních operací:

I díky stejné „chemii“ v podobě pozitivního a proaktivního přístupu k výzvám se nám toto úsilí podařilo společně naplnit. Mezinárodní „komunita zálohových systémů“ byla doslova šokována rychlostí, jakou jsme na Slovensku dokázali zálohování spustit, a z tohoto hlediska opravdu představujeme světový unikát, doplnila Lucia Morvai.

Sensoneo - Martin Basila

„Na realizaci samotného informačního systému bylo 6 měsíců, přičemž kromě samotných aktérů zálohového procesu do něj bylo třeba integrovat i data dalších 6 subdodavatelů – výrobců různých druhů zálohomatů. Klíčem ke zvládnutí této výzvy bylo kromě naší expertízy v reverzní logistice nepochybně i vzájemné nastavení a komunikace se Správcem, která byla vždy přímá a konstruktivní. Ze dvou týmů se stal jeden,“ oceňuje spolupráci Peter Kňaz, ředitel divize Take-back společnosti Sensoneo.

Martin Basila, ředitel a spoluzakladatel společnosti Sensoneo: Práce na systému Správce zálohového systému je zúročením velké části našeho dosavadního know-how v oblasti digitální transformace odpadového hospodářství. Velmi si vážíme důvěry, kterou Správce do naší inovativní technologické společnosti vložil. Je pro nás velmi motivující podílet se na projektu, který má tak pozitivní dopad na recyklaci a široký společenský význam.

 
Sensoneo - DRS tím

SENSONEO JAKO PÁTEŘ CELÉHO SYSTÉMU

Správce záloh - Mária Trčková

Při návrhu celého systému Správce záloh vycházel z ověřených příkladů ze zahraničí: „Inspirovali jsme se zeměmi, které zálohování úspěšně provozují několik let – a doplnili jsme je inovacemi, které zálohový systém připravují pro příští desetiletí. Z každého funkčního systému jsme si v konkrétních oblastech vybrali to, co jsme považovali za nejlépe zvládnuté a vyskládali tak obrysy našeho vlastního systému, který Sensoneo dostalo za úkol naplnit,” objasnila východiska Mária Trčková, výkonná ředitelka Správce zálohového systému.


Sensoneo systém tvoří páteř všech procesů, které aktéři systému potřebují pro provádění svých úkolů a naplňování svých cílů – počínaje výrobci, sběrnými místy a dopravci, přes prodejce, sklady, zákazníky a recyklátoři až po stát. V reálném čase se přes něj realizují všechny operace související s registrací, distribucí a zálohováním. Operace zahrnují i ​​optimalizaci přepravních tras a logistiky, protože záměrem systému je zanechávat co nejnižší uhlíkovou stopu a „nepřevážet po Slovensku vzduch“.

Zálohavaní fliaš a plechovek
Zálohovanie fliaš a plechovek
Zálohovanie fliaš a plechovek
Zálohavaní fliaš a plechovek

Pro spotřebitele je důležité, aby se mohl do zálohování pohodlně zapojit. K tomu, abychom takového stavu mohli dosáhnout, musí být v pozadí dokonale zvládnuto velké množství procesů. Každý z těchto kroků musí být transparentně zaznamenán a dohledatelný, abychom dokázali vyhodnocovat efektivitu systému,” vysvětluje Lucia Morvai.


CÍLEM JE MAXIMÁLNÍ PODPORA RECYKLACE A OBĚHOVOSTI OBALŮ

„Zamezit volnému pohazování obalů a zvýšit motivaci lidí zodpovědně nakládat s odpadem z obalů je nejzásadnější cíl zavedení zálohového systému. Navíc s takto kvalitně vytříděným materiálem lze mnohem lépe pracovat a dosáhnout vyšších recyklačních cílů. Materiál lze využít prioritně k opětovné výrobě nových obalů způsobem „z láhve do láhve“ a „z plechovky do plechovky”.” vysvětluje Lucia Morvai.

 
Správce záloh - recyklace
 

DALŠÍ ROZŠIŘOVÁNÍ A ZLEPŠOVÁNÍ

Samotný systém se navíc průběžně dále rozvíjí, aby byl pro spotřebitele ještě praktičtější a pohodlnější. Plánuje se i jeho rozšíření do segmentů, ve kterých zatím není: Snažíme se dále zlepšovat a zefektivňovat logistiku, v budoucnu kromě jiného také postupným zavedením specializovaných vozidel vybavenými stlačovacími mechanismy, aby se objem přepravovaných obalů co nejvíc minimalizoval. Také chceme rozšířit sběrné kanály i mimo obchodní provozy, abychom zálohování spotřebitelům ještě více přiblížili,uzavřela Mária Trčková, generální ředitelka Správce zálohového systému.

 
 

 Přečtěte si také další příběhy

Next
Next

Bratislava: Malé koše v centru města pod kontrolou